Generic placeholder image

עצות לניהול עסק חדש

השנה הראשונה לקיומו של עסק חדש מציבה אתגרים משמעותיים בפני היזמים. ריכזנו בפניכם עצות וטיפים שיסייעו לכם

1. היפגשו עם השותפים שלכם

הבנקאים שלכם הם השותפים הראשונים והחשובים שלכם. יש להם ניסיון בליווי עסקים חדשים וותיקים, הם יכולים להעניק לכם כמה תובנות חשובות שלא תמצאו במקום אחר, ויותר מכל – הם יכולים ללוות אתכם בשלבים הראשונים ולהציג בפניכם חלופות שלא חשבתם עליהם ולא רק ברמה הפיננסית. 
חשוב להבין שלבנק ולכם יש אינטרס זהה: הצלחת העסק. לכן, העצות, התובנות והטיפים של הבנקאי שלכם יקרים מפז. 

 

2. למדו כיצד לנהל עסק

מרבית בעלי העסקים שאינם מצליחים לשרוד את השנה הראשונה מעידים כי הם הופתעו מהאתגרים שציפו להם בחודשי הפעילות הראשונים. 
ניהול עסק חדש מחייב היכרות וידע עם כל התחומים הכרוכים בו ויכולת להתמודד עם כולם בבת אחת. לכן, לפני שאתם פותחים עסק, הקדישו את הזמן ואת המשאבים ללמוד על ניהול עסק, שוחחו עם בעלי עסקים בתחומכם ודעו לקראת מה אתם הולכים. 



3. נהלו חשבונות בנק נפרדים לבית ולעסק

כולנו רוצים להיות זהירים מאוד שאנחנו פותחים עסק, לחשוב בקטן ולהתקדם עקב לצד אגודל ולכן חלק גדול מבעלי העסקים מדלגים על פתיחת חשבון בנק לעסק, בנפרד מהחשבון האישי. 
מדובר בטעות מהותית מכמה סיבות: עירוב ההכנסות וההוצאות העסקיות עם ההתנהלות האישית או המשפחתית השוטפת בבנק מנטרל כל יכולת לשלוט על כל אחד מהתחומים. עלויות החשבון והעמלות שאתם משלמים בחשבון הפרטי שלכם אינן מותאמות לחשבון עסקי, בו הפעולות אינטנסיביות הרבה יותר. בנוסף, במקרה של קשיים כלכליים חלילה, החיבור בין החשבונות יכול לייצר זליגה של הקשיים הכלכליים מהעסק למשק הבית. לכן מיד אחרי מע"מ וביטוח לאומי, גשו לבנק ופתחו חשבון. 


4. תחשבו בגדול

לפני שאתם צועדים בהתרגשות למס ערך מוסף לפתוח תיק ואחר כך לבנק כדי לפתוח חשבון, הקדישו זמן ומשאבים לנסח תוכנית עסקית מפורטת ל- 5 שנים.
על התוכנית לכלול את החזון, המטרות והיעדים העסקיים, הדרך שלכם להגשמתם וחשוב מכל – אבני דרך לבחינת היעדים שלכם. תוכנית זו תשמש אתכם לאורך כל התקופה, תתעדכן מעת לעת ותהווה את הבסיס לתקשורת שלכם עם הבנקים ועם לקוחות גדולים. 
גייסו רואה חשבון ויועץ עסקי בעל ניסיון וידע בתחום בו אתם פועלים ובקשו מהם להיות מעורבים בניסוח התוכנית ולחוות את דעתם עליה, כדי שתהיו בטוחים שהמוצר המוגמר מהווה תכנית ניווט איכותית ומתאימה לכם ולעסק. 


5. אל תביאו את כל הכסף מהבית 

בעלי עסקים חדשים נוטים לחשוב כי מימון עצמי של עלויות ההקמה וחודשי הפעילות הראשונים מהווה התנהגות סולידית אבל למעשה ההיפך הוא הנכון. זאת, בעיקר משום שהמזומנים שלכם נועדו למשפחה ולהגשמת היעדים והתוכניות העתידיות שלכם. 
לעומת זאת, גיוס הון בבנק מעניק לכם הרבה יותר מאשראי: הבנקאי שאתם תשבו מולו אינו מעורב רגשית בחלום שלכם, ולכן הוא יכול להעריך באופן מחושב ואובייקטיבי את סיכוייו. בכך הוא מאפשר לכם גם גישה לאשראי וגם הזדמנות לבחון מחדש את המודל העסקי, ולדעת מה רמת ההיתכנות שלו.  
נדגיש כי בחלק מהמקרים, תתבקשו להעמיד הון עצמי ועם זא-ת, אם הבנק החליט להעניק לכם מימון, אתם יכולים להיות בטוחים שהמודל שלכם ריאלי וליהנות מהליווי של הבנק לאורך זמן. 


6. אל תמהרו לשכור עובדים

כל בעל עסק נלהב לספק פרנסה לעובדים וספקים. עם זאת, חשוב לזכור כי בשלבי ההקמה כאשר ההכנסות עדיין נמוכות, הוצאות שכר מהוות נטל כבד ומייצרות מחויבויות ארוכות טווח. 
לכן, בשנה הראשונה כדאי ועדיף לבחור באופציות אחרות כמו שכירת פרילנסרים וקבלת שירותים במיקור חוץ. ענף השירותים בישראל משוכלל ומסוגל להעניק לכם מענה שלם ואיכותי למרבית הצרכים שלכם: החל ממוקדי שירות לקוחות ומכירות, וכלה בשירותי מחשוב. 
בחירה בנתיב הזה תאפשר לכם לשמור על גמישות מקסימלית מחד ותקטין את התקורות וההוצאות העסקיות באופן משמעותי מאידך. 


7. הכירו את החברה החדשה שלכם - קונסיגנציה

אמנם מלאי של סחורה מהווה הבטחה לכך שתוכלו לספק ללקוחותיכם שירות איכותי ומהיר, סחורה טובה וזמינה ולצבור רווחים ממכירות. אבל... מלאים הם גם הוצאה גדולה ומחייבת שגם אם תוכלו לקנות באשראי, עדיין תייצר עבורכם מחויבות בתקופה בה הסיכון והסיכוי שווים. 
הפתרון לסוגיית המלאים טמון בקונסיגנציה כלומר, במקום לרכוש מלאים ולשלם עליהם, אתם מקבלים את הסחורה מהיצרן או היבואן ומשלמים רק עבור מה שמכרתם. אמנם שיטה זו עשויה להביא לכך שהמחיר ליחידה יהיה גבוה במעט מהמחיר כאשר אתם רוכשים סחורה, אבל כך תוכלו למנוע מצב בו אתם "נתקעים" עם סחורה עבורה שילמתם וצוברים חוב ועל הדרך לשפר את תזרים המזומנים שלכם. 

 

8. משלמים רק על מה שצורכים

אז כבר למדנו שמיקור חוץ וקונסיגנציה יכולים לשחרר לנו מזומנים, לסייע לנו לשמור על גמישות ולעבות את שורת הרווח אבל מה עם התוכנות והציוד? גם כאן יש לנו מה להציע לכם: כיום אתם יכולים לשכור ציוד ולרכוש תוכנות במודל של תשלום לפי שימוש או Pay Per Use.
מודל זה הוא למעשה יצור כלאיים של רכישה, ליסינג ורכישת רישיונות, אבל הוא מאפשר לכם להתאים את התשלום להיקף הפעילות ולהגדיל אותו ככל הנדרש, ושוב מבלי שאתם תצטרכו להתחייב לתשלום קבוע, לרתק מזומנים או לגייס אשראי נוסף. 


9. סוף מעשה במחשבת תחילה 

אז אחרי שלמדתם, פתחתם את העסק והתחלתם לעבוד, הגיע הזמן לחשוב רחוק. אנו מאחלים לכם שהחודשים הראשונים לפתיחת העסק יהיו מוצלחים במיוחד ושתהנו ממכירות בקצב גבוה. באותה נשימה, אנו מבקשים מכם לנהל את ההכנסות באופן שקול ואחראי. 
זכרו תמיד שהכסף בקופה או בחשבון הבנק שלכם לא הולך רק אליכם: הוא נועד גם להחזיר הלוואות, לשלם לספקים, למסים ולביטוח לאומי. לכן, וודאו כי אתם מפרישים סכום מתאים לכל ההתחייבויות שלכם ומשאירים לכם שולי רווח שנועדו לאפשר לכם להמשיך לפעול בנוחות גם בתקופות בהן ההכנסות יורדות. 


השורה התחתונה? 

כאשר בוחנים את העצות שפירטנו מולכם מגלים את המכנה המשותף להם: עסק חדש צריך לשמור על הגמישות העסקית והפיננסית, להקטין את הסיכונים, המחויבויות וההוצאות ויותר מכל – לחשוב בגדול ולטווח הארוך, כאילו אתם מנהלים את העסק שלכם בעוד 5 שנים מהיום. 
כבר פתחתם עסק? ברכותינו! הביאו בחשבון שגם אם אתם מנהלים אותו תקופה מסוימת אף פעם לא מאוחר לחשב מסלול מחדש ולאמץ את הכללים שפירטנו כאן. 
האמור לעיל נועד למידע כללי בלבד ואינו ממצה את כלל הצעדים שיש לנקוט לבניית עסק, שתמיד צריכים להיות מותאמים לעסק הספציפי. אין לבצע פעולות בהסתמך על הכללים הנ"ל ללא קבלת ייעוץ מקצועי.

 

הבהרות

  • המידע אינו בבחינת ייעוץ ואינו מחייב את הבנק.​​​​​​​​​​​​​​
דרכים ליצירת קשר
נא למלא שם פרטי
נא למלא שם משפחה
נא למלא 9 ספרות כולל ספרת ביקורת
נא למלא מספר טלפון (ספרות בלבד)
דרכים ליצירת קשר
צ'אט השארת פרטים