משימות בעת רכישת דירה יד שנייה
כמומחים בתחום המשכנתאות, אנו מבינים שברצונכם להגיע לביתכם החדש במהירות האפשרית.
את הצעדים הראשונים בדרך כבר עברתם. עוד כמה צעדים - ותגיעו הביתה.
כדי להקל עליכם, ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך על מנת לקבל את המשכנתא בדרך המהירה והפשוטה ביותר.
לנוחותכם, חילקנו את המדריך לשניים:
- כל המסמכים והפעולות שעליכם להשלים
- כל המסמכים והפעולות שעליכם להשלים מול המוכרים (באמצעות עורך הדין שלהם)
החלוקה היא למען הסדר הטוב בלבד; אנו ממליצים לעשות את כל הדברים במקביל.
המומחים של טפחות ילוו אתכם ויסייעו לכם לאורך כל הדרך, עד שתקבלו את המפתח לדירה החדשה שלכם.
1. המסמכים והפעולות שצריך להשלים
חתימות על מסמכי הלוואת המשכנתא, כולל חתימת הערבים (אם ישנם)
- איפה ואיך מבצעים: בפגישה בסניף
רישום משכון
- הסבר: הבנק דורש כי תמשכנו את הזכויות שלכם בנכס כביטחון למשכנתא
- איפה ואיך מבצעים: את המשכון רושמים אונליין מול רשם המשכונות. ניתן לעשות זאת בפגישה בסניף
- עלות רישום לרשם המשכונות: 175 ₪
דו"חות עיון
- הסבר: לאחר רישום המשכון, יש להפיק דו"ח עיון מרשם המשכונות לכל אחד ממבקשי המשכנתא
- איפה ואיך מבצעים: אפשר לעשות זאת באתר www.gov.il בעמוד "עיון בשעבודים ומשכונות". את דו"חות העיון שהופקו יש להעלות באפליקציית טפחות טאצ' או לשלוח לבנקאי במייל
- עלות: 11 ₪ עבור כל דו"ח
תצהיר בנושא בעלות על דירה יחידה או חליפית
- הסבר: הצהרה שהדירה שאתם רוכשים היא דירתכם היחידה או החליפית
- איפה ואיך מבצעים: את הטופס תקבלו מהבנקאי. על כל אחד מכם לחתום על טופס נפרד, לדאוג שעורך דין יאמת את החתימה, ולאחר מכן להחזיר לבנקאי. (רלוונטי במשכנתא בשיעור מימון העולה על 50%)
ייפוי כוח נוטריוני
- הסבר: באמצעות טופס "ייפוי כוח והרשאה מיוחד ובלתי חוזר", אתם נותנים לבנק ייפוי כוח להשלים את רישום הנכס על שמכם ולרשום משכנתא לטובת הבנק אם עורך הדין לא יעשה זאת
- איפה ואיך מבצעים: את הטופס תקבלו מהבנקאי ועליכם לחתום עליו בפני נוטריון. יש להחזיר לבנקאי את הטופס המקורי, חתום ומאומת על-ידי נוטריון
אפשר להגיש את ייפוי הכוח גם כמסמך דיגיטלי חתום בחתימה אלקטרונית. הנחיות לכך תקבלו מהבנקאי. למידע נוסף
שמאות
- הסבר: בכל בקשה למשכנתא יש לפנות לשמאי לצורך הערכת שווי הדירה. זאת, כיוון שסכום המשכנתא אותו ניתן לקבל תלוי, בין היתר, בהערכת שווי הדירה
- איפה ואיך מבצעים: תקבלו מהבנקאי טופס אשר כולל רשימה של 3 שמאים, מהם תבחרו את מי שתרצו לצורך הערכת שווי הדירה. בטופס מפורטים המסמכים אותם יש להעביר לשמאי והתעריף אותו תשלמו. לאחר ביצוע ההערכה, השמאי יעביר ישירות לבנק את הערכת השווי (השמאות). ניתן לבקש העתק של השמאות מהשמאי
פוליסת ביטוח
- הסבר: עליכם לרכוש שני סוגי פוליסות ביטוח
1. פוליסת ביטוח חיים - פוליסה עבור כל אחד מהלווים בגובה סכום המשכנתא ולכל תקופתה. הבנק צריך להיות מוטב בלתי חוזר בפוליסה, והפוליסה צריכה להיות משועבדת לבנק מזרחי-טפחות. חשוב לשים לב, כי מספר הסניף וכתובת הסניף רשומים בפוליסה
2. פוליסת ביטוח נכס - פוליסה בסכום מלא של ערך כינון הערכת סכום בניית הנכס מחדש (את הנתון הזה מציין השמאי) או בסכום חלקי. הסבר מפורט בנושא מופיע במדריך לקבלת הלוואה באתר הבנק
הפוליסה צריכה לכלול את הסעיפים הבאים:
א. סעיף שעבוד לטובת בנק מזרחי-טפחות (כולל מספר הסניף וכתובת סניף)
ב. רישום הבנק כמוטב בלתי חוזר
ג. התחייבות להודעה מוקדמת במקרה של ביטול הפוליסה (30 יום מראש) - איפה ואיך מבצעים: את שתי הפוליסות אפשר ומומלץ לרכוש במעמד הפגישה בסניף ולחסוך זמן. באפשרותכם לרכוש את הפוליסות בכל חברת ביטוח ובאמצעות כל סוכנות ביטוח, וגם באמצעות סוכנות הביטוח של הבנק. אם תבחרו לרכוש את הפוליסה באמצעות סוכנות הביטוח של הבנק, ניתן לפנות לטפחות סוכנות לביטוח, בטלפון 2522*
את הפוליסות שרכשתם ניתן להעלות באפליקציית טפחות טאצ' או לשלוח לבנקאי במייל
מסמכי הכנסות ועו"ש
- הסבר: בכל בקשת משכנתא, יש להעביר לבנק את המסמכים הבאים לטובת אימות ההכנסות והמצב הפיננסי שלכם:
- דפי תנועות בחשבון הבנק מ-3 החודשים האחרונים (עבור כל חשבונות הבנק שלכם)
- דו"ח ריכוז יתרות של הלוואות (אם ישנן) מכל חשבונות הבנק
- אם אתם שכירים - 3 תלושי שכר אחרונים
- אם אתם עצמאים - אישור רו"ח או יועץ מס על ההכנסה שלכם בשנה האחרונה + שומת מס לשנה הקודמת
- אם אתם שכירים ועצמאים - את כל המפורט בשני הסעיפים הקודמים
- אם אתם שכירים בעלי שליטה בחברה בע"מ - 3 תלושי שכר אחרונים + דו"חות כספיים מבוקרים של השנה הקודמת + מאזן בוחן לשנה השוטפת
ייתכן שהבנקאי יבקש מסמכים נוספים
אם חלפו יותר מ-45 יום מאז שהעברתם את המסמכים בפעם הקודמת, או שעדיין לא העברתם את כל המסמכים, יש להעביר את המסמכים מחדש או לשלוח את המסמכים החסרים
אישור על היעדר עיקולים או פיגורים בהלוואות קיימות
- הסבר: בתהליך לקיחת המשכנתא, הבנק פונה למערכת נתוני אשראי של בנק ישראל, כדי לבדוק את ההיסטוריה הפיננסית שלכם
אם יופיע מידע לגבי עיקולים או פיגורים, תידרשו להציג אסמכתאות מהגורמים הרלוונטיים על ביטולם
הוראה לחיוב חשבון החתומה על ידי הבנק בו מתנהל חשבון העו"ש שלכם
- הסבר: כדי שהבנק יוכל לגבות את תשלומי המשכנתא מחשבונכם, יש להעביר לבנקאי הרשאה חתומה על ידי הבנק שבו מתנהל חשבון העובר ושב שלכם
- מה ואיפה מבצעים: ניתן לעשות זאת גם באופן עצמאי, באפליקציה של הבנק שלכם. לטובת הקמת ההרשאה, תקבלו טופס רלוונטי ממומחה המשכנתאות של טפחות
זכאות - המצאת תעודת זכאות תקפה
- הסבר: כדי להגיש בקשה למשרד השיכון להפקת תעודת זכאות מתאימה, עליכם להציג מסמכים נוספים, כגון: אישור על שירות צבאי, תעודת נישואין, תצהיר אחים ואחיות, תעודת עולה ותעודות זהות כולל ספח
- איפה ואיך מבצעים: את רשימת המסמכים הרלוונטית לכם, תקבלו מהבנקאי
עמלת פתיחת תיק משכנתא
- הסבר: זו עמלה קבועה בכל הבנקים, עבור טיפול בהלוואת המשכנתא, שעומדת כיום על 360 ₪
- איפה ואיך משלמים: במזומן, בצ'ק או באשראי
2. המסמכים שצריך להשלים מול המוכרים
התחייבות מוכר
- את הטופס ששמו "התחייבות", עליכם להעביר באמצעות עורך הדין שלכם למוכרים או לעורך דינם. לאחר מכן, יש להחזיר לבנקאי את הטופס המקורי כשהוא חתום על ידי כל המוכרים ומאומת על ידי עורך דין
רישום הערת אזהרה לטובת הבנק
- על הטופס ששמו "בקשה לרישום הערת אזהרה בגין התחייבות לרישום משכנתא בהסכמת כל הצדדים" צריכים לחתום המוכרים, ועורך דינם צריך לאמת את חתימתם. לאחר החתימה, עורך הדין ירשום הערת אזהרה לטובת בנק מזרחי-טפחות. יש להחזיר לבנקאי בסניף את הטופס המקורי החתום על-ידי המוכרים ומאומת על-ידי עורך הדין
הרישום בטאבו נעשה אונליין
בנוסף לטופס המקורי, יש להעביר לבנקאי את שני המסמכים הבאים:
1. נסח טאבו לאחר הרישום. חשוב - לוודא כי נרשמה הערת אזהרה גם לטובתכם
2. אישור על ביצוע הרישום
אישורי מיסים
- עלינו לקבל מכם את כל אישורי המיסים בעסקה. את המסמכים תקבלו מעורך הדין שלכם או מעורך הדין של המוכרים, ועליכם להעביר אותם לבנקאי:
- העתק דיווח העסקה לשלטונות המס (מש"ח) + אישור דיווח דיגיטלי
- אישור תשלום מס רכישה
- אישור תשלום מס שבח (או אישור על הפקדת הסכום לתשלום מס השבח בנאמנות עורך דין)
- אישור עירייה עדכני על היעדר חובות של בעל הנכס מול העירייה
אישור תשלום הון עצמי
- על המוכרים לאשר את גובה תשלום ההון העצמי שהועבר אליהם. יש להחתים את המוכרים על טופס ששמו "אישור על תשלום הון עצמי" ולהחזיר לבנקאי את הטופס המקורי חתום ומאומת על ידי עורך הדין של המוכרים או לצרף אסמכתה (צילום צ'ק או אישור על ביצוע העברה בנקאית) על כך שהתשלום בוצע
תשלום על חשבון ההלוואה
- זהו טופס אשר מפרט את החשבון או את חשבונות הבנק אליהם צריך להעביר את כספי המשכנתא למוכרים (או לעורך הדין, לטובת סילוק משכנתא של המוכרים וכו'). את הטופס ממלא עורך הדין והוא מחתים עליו את המוכרים
שימו לב - גם אתם צריכים לחתום על הטופס מול עורך דין או בנקאי. את הטופס המקורי, החתום על ידי המוכרים והקונים ומאומת על ידי עורך דין, יש להחזיר לבנקאי
בנוסף:
- יש לצרף אסמכתה לכל חשבון בנק אליו מבקשים להעביר את הכספים
- בהתאם לחוזה הרכישה, הבנק יעביר את הסכום האחרון של כספי המשכנתא רק לאחר קבלת אישורי המיסים עבור הנכס (תשלום מס שבח לדוגמה) או לאחר שיופקד בנאמנות עורך דין לחשבון נאמנות ספציפי. יש לצרף את אישורי המס הרשומים בחוזה או לציין את פרטי חשבון הנאמנות, ולצרף אסמכתה גם לחשבון זה
- אם המוכרים משלמים משכנתא, יש לצרף מכתב כוונות מהבנק בו מתנהלת המשכנתא שלהם
צילום תעודת זהות של המוכרים
- יש לצרף צילום תעודת זהות, כולל הספח המעיד על המצב המשפחתי של המוכרים.
הסכמת בן או בת הזוג למכירת הנכס
- אם למוכר/ת יש בן או בת זוג שאינם מופיעים כמוכר בחוזה, נדרש לקבל את הסכמתם. את ההסכמה מקבלים בטופס בשם "החתמת בן זוג של המוכר". את הטופס תקבלו מהבנקאי בטפחות ועליכם להחתים עליו את בן או בת הזוג ואת עורך הדין של המוכרים ולהחזירו לבנקאי
אישור לרישום בפנקסי המקרקעין עבור מוכר תושב חוץ
- אם מוכר הדירה הוא תושב חוץ (מזוהה על ידי דרכון), העברת הכספים תמורת הדירה חייבת בניכוי מס במקור. לכן נדרש להציג לסניף, לפני העברת הכספים, טופס בשם "אישור לרישום בפנקסי המקרקעין", אותו יש לבקש מעורך הדין
אישור על הסרת שעבודים
- אם הנכס משועבד לטובת גורם אחר (למשל בנק אחר), יש להעביר לבנקאי אישור על הסרת השעבודים או מכתב כוונות מהגורם המשעבד
הסכם שכירות
- אם הדירה מושכרת יש לצרף את הסכם השכירות שנחתם עם השוכרים
למידע נוסף, המומחים של טפחות זמינים עבורכם במגוון ערוצים: ב-WhatsApp, בהודעות SMS, באפליקציית טפחות טאצ', בטלפון 8860* וכמובן בסניף.
הבהרות
- האמור לעיל הינו בבחינת מידע בלבד ואינו מהווה כלל וכלל הצעה למתן אשראי
- מתן כל סוגי אשראי וכרטיסי האשראי, סוג הלוואה וביטחונות בכפוף לשיקול דעת הבנק.
- אי-עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.